torsdag 29 september 2016

Att lära sig stava på nytt

Imorgon ska jag ha min andra ryskalektion tillsammans med min handledare. Jag har som läxa att memorera hela det kyrilliska alfabetet med tillhörande ljud för varje bokstav och jag är tacksam över att jag var smart nog att tjuvstarta det projektet innan min första lektion. För trots att många bokstäver är lika det latinska alfabetet, finns det lika många som är helt annorlunda och några inger känslan av att det ska uppstå en mindre fraktur i käkbenet vid varje försök till att uttala dem. Främst av allt är det de olika "Sch"-ljuden där problemet ligger, både när det kommer till att uttala rätt och höra skillnad på alla 7 stycken.


När jag går ute på stan kommer jag på mig själv med att läsa skyltarna, tolka bokstäverna och tyst för mig själv ljuda varje bokstav för att bilda ordet; exakt på samma sätt som när man var liten och var på väg att lära sig att stava. Vilket säkert är en nyttig erfarenhet att återuppleva och jag kan knappast klaga på att min hjärna inte blir stimulerad i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar