torsdag 3 november 2016

Ett belarusiskt läkarbesök och högteknologiska skoskyddsapparater

Efter att ha inlett en tredje vecka med förkylning och en hosta som heter duga, var det dags för mig att för första gången besöka en läkare här i Minsk. Jag blev minst sagt positivt överraskad av att hur hela mottagningen gav ett modernt och fräscht intryck, i mitt huvud hade jag föreställt mig ett grått och halvt fallfärdigt ställe med en arg läkare med kalla händer.

Receptionen
Men istället fick jag träffa en läkare som inte bara gav ett lugnt och trevligt intryck, utan också gjorde en noggrann undersökning och fick mig att känna mig trygg trots att det kändes lite vemodigt att söka läkarvård utomlands (Det här var dock en privatägd mottagning, så det kanske är helt annorlunda hos de statliga?)


När undersökningen var klar fick jag då veta att jag har drabbats av lunginflammation och har nu fått påbörja en kur med antibiotika och måste undvika pulshöjande aktiviteter under de närmaste två veckorna. Något som jag misstänker kommer göra mig galen eftersom jag har fått avstå från träningen nu under de tidigare veckorna jag har varit sjuk, men jag får helt enkelt hålla mig i skinnet.
Det bästa med hela besöket var i alla fall skoskydden. I Sverige är vi vana vid de blå påsarna som vi sätter på oss på fötterna; här är de lite mer moderna (för en gångs skull):


Hur cool är inte den maskinen? Jag visste inte att sätta på sig skoskydd kunde vara något roligt.

1 kommentar: