måndag 16 januari 2017

Stolt över sin potatis

Den här helgen spenderades inte i Minsk, utan jag och några vänner valde att ta en weekend i Vilnius tillsammans där vi även mötte upp Andrew (aka "My very own british person) som vi blev vän med under min andra vecka här.

Vilnius är Litauens huvudstad och det tar ungefär fyra timmar med buss enligt bolagets hemsida att åka dit från centrala Minsk, om man ska vara realistisk tar det dock snarare sex timmar med tanke på att passkontrollerna tar en halv evighet. Som jag har sagt tidigare; Belarusier är inte kända för sin tidseffektivitet. 
Efter att vi äntligen lyckats ta oss igenom kontrollerna 
Vi kom fram till Vilnius kl 05 på fredagsmorgonen med en buss som var två timmar sen, utmattade och lite lätt illaluktande (I alla fall jag) och det var bara att traska iväg till hostelet för att få ett par timmars sömn innan vi skulle gå upp igen för att hinna se något av staden innan det skulle hinna bli mörkt igen. Den planen gick lite sådär eftersom jag och Gleb inte vaknade förrän vid kl 14 och Nika och Andrew vid 16.
         
Vårat rums takfönster

Det som slog mig när vi gick runt på gatorna i Vilnius var framförallt hur vackert det är, speciellt om man jämför det med Minsk som blivit förstört många gånger om och därmed förlorat alla gamla byggnader. I Vilnius var de fortfarande bevarade och jag fick ett intryck av att det var en stad som majoriteten av alla Stockholms södermalmshipsters och andra estetiskt lagda personer skulle älska. 










Det stället som berörde mig mest var dock ett museum som låg i ett gammalt "KGB"-högkvarter med tillhörande fängelse. Museet var utformat så att besökarna fick gå in i de olika historiska rummen och ta del av deras blodiga och horribla historia, något som jag tänker skriva mer om vid ett annat tillfälle då det förtjänar ett eget inlägg. 

Självklart besökte vi också "St Annes and Bernardine church" som är gamla gotiska kyrkor som sägs ha hänfört Napoleon Bonaparte själv. 






Första kvällen spenderades också på en traditionell Litauisk restaurang som serverade maträtter som de tycker representerar den litauiska matkulturen. Det var alltså i princip bara olika former av kött och potatis med dill. 

De var lite märkligt exalterade över deras 12 olika typer av potatisdumplings, men vem är jag att döma?
Look at us, aren't we cute? 
Sista dagen kom vi på att vi hade missat att se det absolut viktigaste; den berömde graffitimålningen av den kyssande Putin och Trump, som nu målats över och ersatts av en ny version där Trump blåser in rök i Putins mun. 

Fick även tag på klistermärken med motivet som nu pryder mitt mobilskal. 

Det är fascinerande hur en stad som ligger så nära gränsen till Belarus kan vara helt annorlunda. Där, till skillnad från här i Belarus var de flesta betydligt mer Trump och Putin-kritiska, vilket främst av allt nog beror på att de har valt att belysa Sovjets blodiga historia och all den skada som Ryssland faktiskt orsakade länderna som erövrades. Som sagt var tänker jag ta upp mer om det i ett senare inlägg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar